Owned by Orang Bukan Hantu (OBH). Powered by Blogger.

Pages

Showing posts with label Sukan. Show all posts
Showing posts with label Sukan. Show all posts
Sunday, 17 June 2012

Perkembangan Euro 2012 (Setakat 17/6/2012)

Dalam 4,5 hari ni memang brader OBH jarang buka blog, update pun malas sebab penat bangun tengah malam layan Euro 2012. Jadi untuk sekadar mengisi ruangan blog brader, ini update terkini pasal kedudukan negara-negara Euro 2012 berdasarkan kumpulan setakat 17 Jun 2012.

Kumpulan A


*Czech Rep dan Greece layak  ke separuh akhir. Greece layak berbanding Russia atas tiket Head-to-Head rule, menang 1-0 lawan Russia.

Kumpulan B


*Ini ialah Kumpulan Maut. Perlawanan terakhir kumpulan akan berlangsung 18/06. Denmark akan bertemu Germany manakala Portugal akan bertemu Netherlands. Pasukan yang diramal sukar ke separuh akhir ialah Netherlands. Nasib Portugal dan Denmark pula hanya akan diketahui selepas perlawanan. Germany pasti layak.

Kumpulan C


*Perlawanan terakhir kumpulan ialah pada 19/06. Spain akan bertemu Italy dan Crotia akan bertemu Ireland. Spain, Crotia dan Italy sekarang bersaing untuk ke peringkat suku akhir, Ireland Republic hanya nampaknya macam say good bye lah.

Kumpulan D


*Perlawanan terakhir kumpulan ialah pada 20/06. France akan bermain dengan Sweden manakala England akan melawan tuan rumah, Ukraine. Pasukan yang dijangka ke suku akhir ialah France dan England tapi siapa tahu, Ukraine boleh menang dengan England barangkali? Sweden nampaknya macam senasib dengan Netherlands.

Okay, ini lah antara perkembangan Euro 2012 yang brader dapat kongsikan. Majulah sukan untuk negara!

P/s: Dengar-dengar Ireland Republic dengan Sweden pun dah terkeluar walaupun perlawanan peringkat kumpulan belum lagi habis.
Friday, 8 June 2012

Gajah pula nak meramal, Babi sekali?

Ingat lagi Arwah Paul Si Sotong Kurita yang jadi hot issue waktu Piala Dunia 2010 dulu? Alaaa, yang meramal siapa juara tu. Kali ini untuk Euro 2012 pun dah ada jururamal tidak rasmi bagi  kejohanan tersebut.

Ihsan Carian Google.
Memperkenalkan...



Ini dia Citta Si Gajah, seekor Gajah India yang kini bermastautin di Krakow, Poland. Dengar cerita hari tu beliau telah "meramal" untuk Chelsea menang perlawanan akhir UEFA Champions League mengalahkan Bayern Munich. Dan takdir ketentuan Allah SWT, Chelsea menang. (kebetulan agaknya gajah itu, jangan percaya)

Modus operandi ialah dengan meletakkan buah epal di atas logo/bendera mewakili kelab/negara pasukan yang akan berlawan dalam setiap perlawanan sehari sebelum perlawanan. Dan khabarnya untuk perlawanan pembukaan, ramalan akan diadakan dua sehari sebelum perlawanan (7 Jun iaitu semalam) bagi menghormati "Hari Suci" Roman Katolik yang mana golongan majoriti di Poland.

Lain hal pula di Ukraine yang jadi tuan rumah bersama EURO 2012, tanggungjawab meramal pula dipikul oleh Psychic Pig Si Khinzir. Dengar cerita beliau menggemari bir dan kentang. Wah!

Atas sebab menghormati sensitivit Melayu, brader OBH tidak menyiarkan gambar Psychic Pig Si Khinzir.

Apa pun, kepada mereka yang beragama Islam jangan lah percaya benda-benda ramalan macam ni. Syirik! Dosa besar. Lagi-lagi golongan kaki judi bola tu, udah-udah lerr. Judi dah dosa, yang percaya ramalan macam ni tambah dosa lagi.

*Ini hanya sebagai perkongsian maklumat, harap maklum*

Sumber: MyNewsHub


Wednesday, 6 June 2012

Tan Sri Annuar Musa saman FAM, Azzudin!

Bangun pagi brader OBH buka Facebook nampak page Sokernets post pasal Tan Sri Annuar Musa (TSAM) nak saman FAM dengan S/U Agung Datuk Azzudin.


Screen-captured dari Page FB TSAM
Apa yang brader paham, saman ini berkaitan dengan kes TSAM digantung selama 2 tahun setengah oleh J/K Tatatertib FAM berhubung isu kritikan terbuka beliau terhadap Jurulatih Skuad Kebangsaan Datuk K. Rajagopal berikutan prestasi skuad yang tidak konsisten.

Dalam hal ni memang brader OBH bersetuju sangat la dengan TSAM. Kasi dorang hangat sikit. Sebab brader OBH rasa macam TSAM ni agak teraniaya di sini dan agak jelas terang lagi bersuluh FAM ialah sebuah persatuan syok sendiri.

Ditambah dengan karenah pegawai atasan FAM yang memang selalu menimbulkan lawak antarabangsa sebagai contoh Pengerusi J/K Tatatertib yang bagi amaran kat TSAM supaya tak datang Stadium Bukit Jalil untuk menonton final Piala FA Kelantan lawan Sime Darby hari tu. Serius memang beliau patut masuk Raja Lawak.

Itu belum masuk lagi The Untouchable.

Apa-apa pun brader OBH harap semoga akan muncul ramai lagi pemimpin seperti TSAM yang berani nak bersuara demi kebaikan bola sepak negara. Ini nak-nak je ada segerombolan pegawai yang serupa macam tak buat kerja. Nak mewah je.

Majulah Bola Sepak Untuk Negara!

*Untuk bacaan lanjut berkenaan isu ini boleh baca di Sokernet.com.
Sunday, 3 June 2012

Jadual Perlawanan Bola Sepak Euro 2012

Al-Kisahnya Euro 2012 dah dekat. Tinggal 6 hari saja lagi. Jadi untuk para peminat bola sepak seantero Malaysia mari sini Brader OBH kongsikan jadual perlawanan dari peringkat kumpulan sampailah FINAL.

Dipetik dari Now Goal.
Firasat Brader OBH menyatakan Netherlands boleh jadi juara tahun ni.

Waktu yang dipaparkan dalam jadual di atas ialah Ukrainian time (GMT +2). Malaysia pula ialah GMT +8. Jadi hanya perlu tambahkan 6 jam dari waktu yang dinyatakan di dalam jadual.

Yang pasti memang siaran langsung di TV Malaysia ialah dalam pada waktu awal pagi. Kepada tauke kedai mamak, warung Pak Jumat dan sebagainya, siap sediala menerima segerombolan peminat bola sepak di awal pagi. 

*Semalam ada orang buat lawak. "Aku harap Brazil juara Euro tahun ni." Hmmmm???*
Thursday, 24 May 2012

Tolong Awek Aku Minat Bola!


"Wan, ko nak tau? Awek aku sekarang ni dah rajin tengok bola. Pelik bin ajaib. Lagi-lagi kalau ada Harimau Muda main. Dia kata Nazmi Faiz tu hensem." - Member OBH

Nazmi Faiz Mansor. Sumber gambar: NST Online
Petikan ayat member OBH ni OBH ubah suai sedikit nak suntik elemen dramatik kat ayat dia tapi rasanya ini memang benar-benar berlaku kepada beberapa mamat yang aweknya tiba-tiba minat tengok bola kan? Sebab ada pemain pasukan tu hensem lagi kacak bergaya macam OBH. *okey itu hanya mimpi*

Siapa setuju angkat tangan, siapa setuju diam-diam dah la.

OBH kadang-kadang rasa pelik la juga dengan golongan-golongan awek yang lebih banyak tengok pemain berbanding tengok skill dan gameplay yang dipamerkan. Tapi OBH tak nafikan ada juga segelintir gadis yang memang betul-betul minat dengan bola sebab dulu ada je kawan perempuan OBH yang obses dengan bola sampai jadi kapten futsal.

Menjadi kegilaan ramai gadis, tidak kurang nyah-nyah di beberapa lorong gelap.  Sumber Gambar: Sport Craze
Berbalik kepada isu awek tengok bola sebab pemain hensem macam OBH, biasanya mereka akan meminati sebagai contoh Kaka, Christiano Ronaldo, Fernando Torres, kembar Aidil Zafuan-Zaquan Adha dan paling terkini Nazmi Faiz Mansor yang dapat kontrak 3 tahun dengan SC Beira-Mar. Dan secara automatik mereka akan menjadi peminat nombor satu kelab Real Madrid, Chelsea, ATM dan SC Beira-Mar pula selepas itu.

Tapi OBH tengok tiada pun awek-awek ni minat kat Didier Drogba, Mario Balloteli, Frank Ribery mahupun S.Kunanlan. Kadang-kadang OBH terasa diskriminasi di situ. Sebab apa? Sebab mereka kurang menyerlah wajahnya atau bahasa mudahnya kurang hensem berbanding Kaka, CR dan lain-lain yang OBH mention sebelum ini.

Mario Balloteli, muka macam ni pun awek Pornstar yawww! Sumber Gambar: Guardian UK
Dan paling membingungkan OBH apabila segelintir awek-awek ni secara automatiknya menukar kerakyatan kelabnya apabila sang pemain berpindah ke kelab lain. Contoh terhebat sudah pasti Christiano Ronaldo yang berpindah dari Manchester United ke Real Madrid. Bukan sedikit yang "berhijrah" sama mengibar panji-panji kelab berpusat di Santiago Bernabeu itu.

***

Apa-apa pun tulisan di atas ni hanyalah luahan peribadi OBH sahaja. Tidak terniat nak menyinggung perasaan mana-mana pihak. Kalau terasa tu, harap maaf OBH pinta (macam lagu raya). Sebab ini semua Freedom of Choice kan atau Bahasa Melayunya Kebebasan Memilih. Majulah sukan untuk negara!

Lagi satu Piala Thomas kita kalah (Updated)

"Tak apa, emas Olimpik lagi penting"

Serius sangat LULZ bila OBH dengar statement yang budak tadika pun lagi pandai macam ni. Dan lagi-lagi bila team Malaysia kita kalah 3-0 dalam suku akhir Piala Thomas melawan China malam tadi, serius OBH makin menyampah dengan BAM.

Lepas Datuk Lee Chong Wei cedera buku lali waktu lawan Peter Gade haritu, OBH memang dah yakin dan percaya memang team Malaysia tak akan ke mana untuk Piala Thomas edisi ini. Dulu sebelum mula pun, OBH rasa kurang yakin tapi sebab ada "The Captain" LCW ni, ada la harapan juga. Alih-alih dia cedera pula, teruk lagi tu.

*Update: OBH dengar Dato LCW cedera Achilles tendon, yang tendon keras kat belakang kaki tu. Dulu David Beckham pernah putus tendon ni juga waktu dipinjamkan untuk bermain dgn AC Milan kalau tak silap.

Datuk Lee Chong Wei dalam kesakitan. Sumber: Kosmo Online
Rajah kedudukan tendon Achilles. Sumber: Wikipedia
OBH sebagai salah seorang peminat setia badminton Malaysia memang sangat frust la. Lagi frust bila ada management BAM yang matciam haroooom. Tak keterlaluan kalau nak kata BAM ni persatuan syok sendiri. Banyak sangat drama.

Kita bukan tiada pemain bagus. Ada memang ada macam Daren Liew, Chong Wei Feng, Ariff Latif, Zulfadli, Misbun Ramdan dan beberapa player lain. Tapi masalahnya BAM tak bagi peluang kepada Young Guns kita ni untuk tournament yang kompetitif yang paling kurang 4 bintang. BAM hanya bagi harapan kat Datuk LCW seorang. Mereka perlukan pendedahan yang lebih selain dari corak kejurulatihan yang perlu diperbaiki, ini tidak. Dijeruk lama-lama tapi bila dah tak ada pilihan baru nak guna. Lagi satu, bila main banyak tournament besar, point senang naik untuk baiki ranking.

Ditambah lagi dengan coaching problem beregu kita yang dari dulu ada masalah. Dulu OBH suka waktu mula-mula Rexy Mainaky jadi coach tapi sekarang dia dah kat Filipina yang aku rasa puncanya dia pindah tu sebab problem dengan management. Sekarang coach Tan Kim Her tapi tengok sajala dia berani buat eksperimen waktu lawan Denmark haritu, letak Hoon Thien How dengan Tan Boon Heong. Kalah bai, kalah!

Dan kita memang sentiasa problematic dengan pemain beregu sendiri. Dengan Tan Boon Heong-Koo Kien Keat yang tidak konsisten dan selalu hilang fokus walaupun dapat lead points, kita tiada pasangan pelapis lain. Padahal kita dulu memiliki antara pasangan beregu terbaik dunia macam adik-beradik Razif-Jailani Sidek, Cheah Soon Kit-Soo Ben Kiang dan Chong Tan Fook-Lee Wan Wah. Tapi itu dah jadi sejarah lampau la.

Sekarang Datuk LCW dah cedera. Entah sempat fully recovered tak sebelum Sukan Olimpik Julai nanti. Silap-silap tak dapat sembuh sepenuhnya nanti disuruh juga main oleh BAM. Time tu, apa pun tak dapat. Emas tak dapat, tembaga kau nak wahai BAM?

Apa pun, OBH ucap tahniah la juga kepada skuad badminton negara yang macam mana kurang meyakinkan pun dapat juga sampai ke pusingan akhir Piala Thomas dan sampai juga suku akhir. Lagi-lagi kepada Daren Liew yang ganti Datuk LCW. 1st set malam tadi dia main bagus tapi itula, pengalaman dan kecergasan menentukan segalanya. Memang Lin "Super" Dan superior dari semua aspek berbanding Daren. Tapi OBH yakin kalau dididik betul-betul Daren Liew ni ada potensi untuk pergi lebih jauh di masa depan.

*OBH rasa lagi bagus kalau Datuk Nadzmi Salleh lepas jawatan dari Presiden BAM. Dia dah jadi Presiden 12 tahun tapi tengok la sekarang macam mana perkembangan badminton kita*

Detik gemilang 1992. Kita juara! Waktu ni OBH kecik lagi. Sumber: Utusan Online

Mulai 23/05/2012

 
© Copyright 2010-2011 Orang Bukan Hantu All Rights Reserved.
Template Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.