Owned by Orang Bukan Hantu (OBH). Powered by Blogger.

Pages

Kabus + Jerebu Di Pagi Hari

Tuesday, 19 June 2012

Sekarang tengah musim kemarau di kebanyakan tempat di Malaysia. Dan macam biasa, kalau panas mesti akan ada pihak yang bakar sana sini. Kesudahannya, jerebu pun datang.

Dan pagi ni, bila brader buka pintu rumah jerebu sudah datang. Mula-mula ingat kabus biasa tapi ada bau asap. Ni konfem kabus jerebu ni. Sebenarnya sudah beberapa hari jerebu mulai datang di kawasan brader ni tapi taklah setebal ini.



2 gambar pertama diambil menggunakan mod yang berlainan. Gambar ketiga menggunakan Instagram.
Serius memang tebal kabus jerebu ni tadi. Jarak pemandangan dalam kurang 500m macam tu lah. Teringat pula brader dengan jerebu tahun 1998 (kalau tak silap). Pagi-pagi bangun tebal sungguh. Last-last sekolah cuti mengejut sebab membahayakan keselamatan dan kesihatan. Tak lama kemudian, kerajaan umum Darurat.

Tapi alhamdulillah, kabus + jerebu pagi ni tak lah teruk sangat. Entah, pagi ni agak berangin pula. Brader boleh nampak partikel-partikel jerebu tu kena tiup angin tapi masih berjerebu lah juga cuma agak nipis.

Apa-apa pun jagalah kesihatan diri sempena musim panas dan berisiko untuk jerebu ni. Banyakkan minum air putih, dan kurangkan aktiviti luar kalau boleh. Kalau nak exercise, boleh buat indoor workout di gymnasium berhampiran kawasan rumah anda.

Utamakan kesihatan anda.

Share this article on :

2 komen anda:

Dayang Syazwani said...

ai aaii..
blog baru ka ni wawan??
eseh....
kaa aku ketinggaan kretapi suda ni..

Orang Bukan Hantu said...

Haha, ni blog sampingan aku ja dayang. Blog aku yang lama, Nama Saya Safwan tu masih lagi on.

Post a Comment

Mulai 23/05/2012

 
© Copyright 2010-2011 Orang Bukan Hantu All Rights Reserved.
Template Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.