Owned by Orang Bukan Hantu (OBH). Powered by Blogger.

Pages

Showing posts with label Mutakhir. Show all posts
Showing posts with label Mutakhir. Show all posts
Tuesday, 19 June 2012

Kabus + Jerebu Di Pagi Hari

Sekarang tengah musim kemarau di kebanyakan tempat di Malaysia. Dan macam biasa, kalau panas mesti akan ada pihak yang bakar sana sini. Kesudahannya, jerebu pun datang.

Dan pagi ni, bila brader buka pintu rumah jerebu sudah datang. Mula-mula ingat kabus biasa tapi ada bau asap. Ni konfem kabus jerebu ni. Sebenarnya sudah beberapa hari jerebu mulai datang di kawasan brader ni tapi taklah setebal ini.



2 gambar pertama diambil menggunakan mod yang berlainan. Gambar ketiga menggunakan Instagram.
Serius memang tebal kabus jerebu ni tadi. Jarak pemandangan dalam kurang 500m macam tu lah. Teringat pula brader dengan jerebu tahun 1998 (kalau tak silap). Pagi-pagi bangun tebal sungguh. Last-last sekolah cuti mengejut sebab membahayakan keselamatan dan kesihatan. Tak lama kemudian, kerajaan umum Darurat.

Tapi alhamdulillah, kabus + jerebu pagi ni tak lah teruk sangat. Entah, pagi ni agak berangin pula. Brader boleh nampak partikel-partikel jerebu tu kena tiup angin tapi masih berjerebu lah juga cuma agak nipis.

Apa-apa pun jagalah kesihatan diri sempena musim panas dan berisiko untuk jerebu ni. Banyakkan minum air putih, dan kurangkan aktiviti luar kalau boleh. Kalau nak exercise, boleh buat indoor workout di gymnasium berhampiran kawasan rumah anda.

Utamakan kesihatan anda.

Sunday, 17 June 2012

Perkembangan Euro 2012 (Setakat 17/6/2012)

Dalam 4,5 hari ni memang brader OBH jarang buka blog, update pun malas sebab penat bangun tengah malam layan Euro 2012. Jadi untuk sekadar mengisi ruangan blog brader, ini update terkini pasal kedudukan negara-negara Euro 2012 berdasarkan kumpulan setakat 17 Jun 2012.

Kumpulan A


*Czech Rep dan Greece layak  ke separuh akhir. Greece layak berbanding Russia atas tiket Head-to-Head rule, menang 1-0 lawan Russia.

Kumpulan B


*Ini ialah Kumpulan Maut. Perlawanan terakhir kumpulan akan berlangsung 18/06. Denmark akan bertemu Germany manakala Portugal akan bertemu Netherlands. Pasukan yang diramal sukar ke separuh akhir ialah Netherlands. Nasib Portugal dan Denmark pula hanya akan diketahui selepas perlawanan. Germany pasti layak.

Kumpulan C


*Perlawanan terakhir kumpulan ialah pada 19/06. Spain akan bertemu Italy dan Crotia akan bertemu Ireland. Spain, Crotia dan Italy sekarang bersaing untuk ke peringkat suku akhir, Ireland Republic hanya nampaknya macam say good bye lah.

Kumpulan D


*Perlawanan terakhir kumpulan ialah pada 20/06. France akan bermain dengan Sweden manakala England akan melawan tuan rumah, Ukraine. Pasukan yang dijangka ke suku akhir ialah France dan England tapi siapa tahu, Ukraine boleh menang dengan England barangkali? Sweden nampaknya macam senasib dengan Netherlands.

Okay, ini lah antara perkembangan Euro 2012 yang brader dapat kongsikan. Majulah sukan untuk negara!

P/s: Dengar-dengar Ireland Republic dengan Sweden pun dah terkeluar walaupun perlawanan peringkat kumpulan belum lagi habis.
Wednesday, 13 June 2012

Peduli Ummah, Muslim Rohingya Saudara Kita

Dunia hari ini makin ganas brader OBH tengok. Utara Selatan Timur Barat semua pun ada saja kekacauan, bunuh-membunuh, perang dan banyak lagi bentuk chaos. Tapi rasanya ramai umat seantero Malaysia ni lagi peduli pasal bila nak PRU 13, berapa belanja untuk artis K-Pop harituh, siapa salah dalam Bersih 3.0 dan sebagainya.

Beberapa bulan ni kita dengar pasal Syria, sekarang dah jadi dekat Asia Tenggara pula. Kat Myanmar. Ceritanya mudahnya macam ni. Ada satu kawasan ni orang Islam Rohingya tengah kena bantai dengan orang Buddha kat sana. Sebenarnya isu ni dah lama, brader OBH dengar di sana orang Islam Rohingya ni tak dapat kerakyatan Myanmar dan pelbagai hak asasi dinafikan regim tentera. Kalau nak diperakui, kena masuk Buddha. Taknak? Keluar dari bumi Myanmar.

Dan sekarang? Baca di bawah
YANGON (Reuters) - Homes burned, gunshots rang out and witnesses reported many dead as sectarian violence raged for a fifth day between Rohingya Muslims and Buddhists in northwest Myanmar on Tuesday, threatening the country's nascent democracy.
Security forces struggled to stem the worst communal violence since Myanmar's reformist government replaced an oppressive junta last year and vowed to forge unity in one of Asia's most ethnically diverse countries.
Hundreds of Rohingyas have been turned away by authorities in neighbouring Bangladesh after attempting to flee the fighting in boats, say officials and witnesses.
The fighting in Sittwe, capital of Myanmar's Rakhine State, has prompting President Thein Sein to declare a state of emergency, impose dawn-to-dusk curfews and warn that "vengeance and anarchy" could jeopardise the country's fledgling transition to democracy after nearly 50 years of army rule.
"Almost all of the shops have closed. We only have a little bit to eat because the market is also closed," said a worker at a hotel in the centre of Sittwe.
Witnesses reported black smoke over Sittwe, a port town riven by tensions between Buddhists and Muslims. Some Buddhists have been seen carrying bamboo stakes, machetes and sling-shots. Muslims and Buddhists were seen setting houses on fire.

*Petikan dari The Star Online.

Untuk bacaan lebih lanjut boleh baca di:

Rohingya: stateless and friendless in Myanmar (The Sun Daily)
Muslim Rohingyas set adrift after fleeing Myanmar Strife (Free Malaysia Today)
Bangladesh turns away Rohingya (Bangkok Post)

Jadi buat saudara Muslim yang lain, mari kita fikir apa kita boleh buat nak tolong orang Islam Rohingya. Tapi jangan lupa saudara kita di Syria, Palestin dan mana-mana tempat yang saudara kita tertindas. Paling kurang, doa untuk mereka.

Dan untuk bukan beragama Islam, sokongan anda juga amat dihargai. Ini bukan hanya krisis agama, ianya krisis kemanusiaan juga. Kita semua manusia.





*Gambar-gambar di atas merupakan hasil Carian Google. Kredit kepada tuan punya gambar/ Credits to those who had taken these photos.

Atas sebab menjaga sensitiviti sesetengah pihak, brader OBH tidak mengongsikan gambar-gambar mangsa pembunuhan.

*Mana pergi politisyen yang selama ini mengaku konon prihatin akan hak asasi manusia? Ini orang Islam Rohingya bukan manusia? Mereka ditindas, dibunuh dan diseksa.

JANGAN JADI MACAM OIC = OOH I SEEEEEE!

Tuesday, 12 June 2012

Kejadian Awan Menakjubkan Di Kota Kinabalu, Sabah

Dalam seminggu ni cuaca di Sabah lagi-lagi bahagian Pantai Barat memang agak berangin dan hujan lebat serta ribut petir. Brader OBH ingat lagi, hari Ahad lepas brader OBH pergi majlis kenduri kahwin rakan blogger WSB. Sepanjang hari itu, memang hujan saja. Lebat bukan main, habis basah lenjun baju brader OBH.

Dan siang tadi, berlaku satu fenomena menakjubkan di kawasan Kota Kinabalu dan sekitarnya. Awan hujan terbentuk dengan begitu dramatik macam yang kita selalu nampak dalam filem-filem Hollywood yang cerita pasal bencana alam tu.

Nak tau macam mana, enjoice gambar-gambar di bawah yang brader OBH copy-paste dari Facebook. Harap kepada mana-mana pihak yang empunya gambar ini kira halal lah kan brader OBH tolong share.








*Efek macam HDR digunakan untuk kesan dramatik*

Kawasan rumah brader OBH tak nampak lah sampai macam ni, sebab jauh dari Kota Kinabalu. Ditambah lagi dengan kedudukan geografi Kota Kinabalu yang berhampiran laut. 

Serius bila tengok, rasa gerun pun ada, rasa takjub pun ada. Gerun sebab memikir macam mana kalau ada pula ribut taufan jadi kat Sabah lagi-lagi area Kota Kinabalu ni. Mohon dijauhkan. Takjub sebab bukan selalu nampak fenomena ni jadi. Tanda kebesaran dan keagungan Allah SWT.

Apa-apa pun mesti ada hikmah di sebalik semua ini. Dunia pun makin tua, maksiat makin bermaharajalela, fitnah makin menjadi-jadi. Fikir-fikirkanlah.

*Difahamkan fenomena ini berpunca dari ketempiasan Taufan Mawar yang sedang melalui kawasan Laut China Selatan*
Friday, 8 June 2012

Gajah pula nak meramal, Babi sekali?

Ingat lagi Arwah Paul Si Sotong Kurita yang jadi hot issue waktu Piala Dunia 2010 dulu? Alaaa, yang meramal siapa juara tu. Kali ini untuk Euro 2012 pun dah ada jururamal tidak rasmi bagi  kejohanan tersebut.

Ihsan Carian Google.
Memperkenalkan...



Ini dia Citta Si Gajah, seekor Gajah India yang kini bermastautin di Krakow, Poland. Dengar cerita hari tu beliau telah "meramal" untuk Chelsea menang perlawanan akhir UEFA Champions League mengalahkan Bayern Munich. Dan takdir ketentuan Allah SWT, Chelsea menang. (kebetulan agaknya gajah itu, jangan percaya)

Modus operandi ialah dengan meletakkan buah epal di atas logo/bendera mewakili kelab/negara pasukan yang akan berlawan dalam setiap perlawanan sehari sebelum perlawanan. Dan khabarnya untuk perlawanan pembukaan, ramalan akan diadakan dua sehari sebelum perlawanan (7 Jun iaitu semalam) bagi menghormati "Hari Suci" Roman Katolik yang mana golongan majoriti di Poland.

Lain hal pula di Ukraine yang jadi tuan rumah bersama EURO 2012, tanggungjawab meramal pula dipikul oleh Psychic Pig Si Khinzir. Dengar cerita beliau menggemari bir dan kentang. Wah!

Atas sebab menghormati sensitivit Melayu, brader OBH tidak menyiarkan gambar Psychic Pig Si Khinzir.

Apa pun, kepada mereka yang beragama Islam jangan lah percaya benda-benda ramalan macam ni. Syirik! Dosa besar. Lagi-lagi golongan kaki judi bola tu, udah-udah lerr. Judi dah dosa, yang percaya ramalan macam ni tambah dosa lagi.

*Ini hanya sebagai perkongsian maklumat, harap maklum*

Sumber: MyNewsHub


Friday, 1 June 2012

Streamyx oh Streamyx

Akhirnya selepas 5 hari bercuti online OBH dapat juga posting entry baru. Agak lama juga OBH cuti online, tidak lain sebabnya internet down kat rumah OBH.

Dah la OBH memang bergantung sepenuhnya kat Streamyx Broadband, memang mencabar jiwa dan raga. Siap berkali-kali call 100 sampai OBH rasa akak operator tu pun dah kenal dengan nombor telefon rumah OBH.

Bayar memahal (abah OBH yang bayar) tapi servis selalu problemo. Memang hangin sungguh OBH.

Hui hui, mujur laa dah ada connection semula petang tadi. Syukur jugala walaupun entah dah bertan-tan sumpah seranah OBH kat management TM.

InsyaAllah, lepas ni OBH akan mula aktif mengaktifkan blog ini tapi OBH ada juga jenguk-jenguk blog Nama Saya Safwan.

Menggambarkan perasaan OBH semasa bercuti online. Ihsan Google Image Search.
Streamyx oh Streamyx!

Mulai 23/05/2012

 
© Copyright 2010-2011 Orang Bukan Hantu All Rights Reserved.
Template Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.