Owned by Orang Bukan Hantu (OBH). Powered by Blogger.

Pages

Kenapa berhenti merokok?

Monday, 4 June 2012

"Brader, gua dengar lu dah berenti merokok? Tak seksa ke?"

Itu merupakan soalan dari seorang member OBH yang juga merupakan teman sekotak rokok OBH dulu.

Alhamdulillah, OBH memang dah dapat berenti. Memang seksa la tapi sebab nak sihat kan? Hendak seribu daya tak hendak seribu dalih. OBH rasa ini merupakan percubaan kali ke 4 OBH untuk terus berenti dari menjadi ahli kelab Saudara Jin (sebab jin makan asap). Percubaan OBH sebelum ini, OBH hanya mampu bertahan selama 4 bulan. Yang ini dah masuk bulan ke 6, harap-harap berjaya.

Tolak ke tepi dulu hukum agama pasal rokok, sebab walaupun fatwa Malaysia kata haroom mesti akan ada golongan yang ambil fatwa lain kata rokok itu makruh. Lantak la.

Sebab utama OBH nak berenti terus ialah atas sebab kesihatan. Status OBH selaku pelajar bidang yang memang menumpukan kesihatan manusia, sememangnya banyak mempengaruhi OBH untuk berenti. Sebab OBH rajin baca jurnal dan artikel yang berkait dengan bidang ini.

Kanker itu kanser. Ihsan dari carian Google.
Bahan-bahan terdapat dalam rokok. Ihsan dari carian Google.
Mesti semua tau apa yang menyebabkan ketagihan rokok kan? Tak lain tak bukan, nikotin. Pasal bab nikotin ni OBH tak la risau sangat tapi yang OBH paling risau tu ha, segala sekelian racun macam hydrogen cyanide, carbon monoxide, tar, dan macam-macam lagi. Dan satu kesan yang paling OBH takut, kanker @ kanser. Itu tak masuk lagi penyakit kardiovaskular macam sakit jantung.

Jadi macam mana OBH dapat lawan keinginan untuk berasap ini? Huiiii bukan senang weyh. Dengan rasa pening dan lemah di pagi hari sebab tak jumpa asap nikmat ni, mencabar jiwa dan raga. Kena ada ketahanan diri yang kuat sebab nak lawan craving for nicotine ni memang susah. Dan ini antara cara yang OBH syorkan.

1. Kena ada niat yang kuat untuk berenti merokok. Kalau setakat bergurau senda memang payahlah.

2. Elakkan memandang rak rokok di kaunter-kaunter pasar raya, kedai mamak mahupun 7 Eleven.

3. Dapatkan nasihat dari kaunselor, doktor ataupun mereka yang sudah berjaya berhenti merokok.

4. Untuk melepaskan gian nikotin, cuba dapatkan nicotine replacement therapy. Sesetengah doktor mengsyorkan nicotine patch ataupun dalam bentuk macam gula-gula yang OBH pun tak ingat dah nama dia.

5. Banyakkan meminum air kosong. Elakkan dari meminum minuman berkafein seperti kopi.

6. Berpuasa. Ini mampu menahan diri dari merokok di siang hari. Harapnya sampai ke malam lah ye.

7. Elakkan diri daripada duduk dengan member yang tengah merokok. Kalau boleh jangan sampai terhidu bau rokok terus. Bau rokok ni mampu merangsang otak kita untuk teringin merokok.

8. Cuba kunyah chewing gum. Tapi pastikan sugarless sebab banyak gula tak baik untuk kesihatan.

9. Sibukkan diri dengan pelbagai perkara yang berfaedah. Kalau boleh libatkan diri dengan aktiviti sukan, gym atau kemasyarakatan.

10. Paling penting, dapatkan sokongan ahli keluarga.

Ini antara beberapa cara yang OBH syorkan. Memang rasa lain kalau dapat berenti merokok selepas berjaya berhempas pulas melawan withdrawal effect (pening, lemah etc etc). Rasa lebih sihat dan paling penting, penjimatan dapat dilaksanakan. Bayangkan kalau seorang perokok paling tak tegar pun paling kurang seminggu dua kotak rokok. Katakanlah dia hisap rokok Dunhill yang sekarang harganya RM10 untuk pek 20 batang. Seminggu dua kotak ialah RM 20. Sebulan? You do the math.

Kebaikan berhenti merokok dari aspek kesihatan. Dipetik dari Peter Faur

Pesanan OBH: Jauhi rokok! Ingatlah orang yang tersayang

Share this article on :

4 komen anda:

Pae said...

Alhamdulillah. ^^

armouris said...

terjumpa info ni, juga pasal rokok… sharing is caring… - Berhenti Merokok Dengan SmokerHaven

Orang Bukan Hantu said...

Alhamdulillah, tp masih dalam proses pemberhentian...pengalaman lepas banyak mengajar

Orang Bukan Hantu said...

Thanks, tapi rasanya memang nekad na berhenti merokok terus la.

Post a Comment

Mulai 23/05/2012

 
© Copyright 2010-2011 Orang Bukan Hantu All Rights Reserved.
Template Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.