Owned by Orang Bukan Hantu (OBH). Powered by Blogger.

Pages

Lagi satu Piala Thomas kita kalah (Updated)

Thursday 24 May 2012

"Tak apa, emas Olimpik lagi penting"

Serius sangat LULZ bila OBH dengar statement yang budak tadika pun lagi pandai macam ni. Dan lagi-lagi bila team Malaysia kita kalah 3-0 dalam suku akhir Piala Thomas melawan China malam tadi, serius OBH makin menyampah dengan BAM.

Lepas Datuk Lee Chong Wei cedera buku lali waktu lawan Peter Gade haritu, OBH memang dah yakin dan percaya memang team Malaysia tak akan ke mana untuk Piala Thomas edisi ini. Dulu sebelum mula pun, OBH rasa kurang yakin tapi sebab ada "The Captain" LCW ni, ada la harapan juga. Alih-alih dia cedera pula, teruk lagi tu.

*Update: OBH dengar Dato LCW cedera Achilles tendon, yang tendon keras kat belakang kaki tu. Dulu David Beckham pernah putus tendon ni juga waktu dipinjamkan untuk bermain dgn AC Milan kalau tak silap.

Datuk Lee Chong Wei dalam kesakitan. Sumber: Kosmo Online
Rajah kedudukan tendon Achilles. Sumber: Wikipedia
OBH sebagai salah seorang peminat setia badminton Malaysia memang sangat frust la. Lagi frust bila ada management BAM yang matciam haroooom. Tak keterlaluan kalau nak kata BAM ni persatuan syok sendiri. Banyak sangat drama.

Kita bukan tiada pemain bagus. Ada memang ada macam Daren Liew, Chong Wei Feng, Ariff Latif, Zulfadli, Misbun Ramdan dan beberapa player lain. Tapi masalahnya BAM tak bagi peluang kepada Young Guns kita ni untuk tournament yang kompetitif yang paling kurang 4 bintang. BAM hanya bagi harapan kat Datuk LCW seorang. Mereka perlukan pendedahan yang lebih selain dari corak kejurulatihan yang perlu diperbaiki, ini tidak. Dijeruk lama-lama tapi bila dah tak ada pilihan baru nak guna. Lagi satu, bila main banyak tournament besar, point senang naik untuk baiki ranking.

Ditambah lagi dengan coaching problem beregu kita yang dari dulu ada masalah. Dulu OBH suka waktu mula-mula Rexy Mainaky jadi coach tapi sekarang dia dah kat Filipina yang aku rasa puncanya dia pindah tu sebab problem dengan management. Sekarang coach Tan Kim Her tapi tengok sajala dia berani buat eksperimen waktu lawan Denmark haritu, letak Hoon Thien How dengan Tan Boon Heong. Kalah bai, kalah!

Dan kita memang sentiasa problematic dengan pemain beregu sendiri. Dengan Tan Boon Heong-Koo Kien Keat yang tidak konsisten dan selalu hilang fokus walaupun dapat lead points, kita tiada pasangan pelapis lain. Padahal kita dulu memiliki antara pasangan beregu terbaik dunia macam adik-beradik Razif-Jailani Sidek, Cheah Soon Kit-Soo Ben Kiang dan Chong Tan Fook-Lee Wan Wah. Tapi itu dah jadi sejarah lampau la.

Sekarang Datuk LCW dah cedera. Entah sempat fully recovered tak sebelum Sukan Olimpik Julai nanti. Silap-silap tak dapat sembuh sepenuhnya nanti disuruh juga main oleh BAM. Time tu, apa pun tak dapat. Emas tak dapat, tembaga kau nak wahai BAM?

Apa pun, OBH ucap tahniah la juga kepada skuad badminton negara yang macam mana kurang meyakinkan pun dapat juga sampai ke pusingan akhir Piala Thomas dan sampai juga suku akhir. Lagi-lagi kepada Daren Liew yang ganti Datuk LCW. 1st set malam tadi dia main bagus tapi itula, pengalaman dan kecergasan menentukan segalanya. Memang Lin "Super" Dan superior dari semua aspek berbanding Daren. Tapi OBH yakin kalau dididik betul-betul Daren Liew ni ada potensi untuk pergi lebih jauh di masa depan.

*OBH rasa lagi bagus kalau Datuk Nadzmi Salleh lepas jawatan dari Presiden BAM. Dia dah jadi Presiden 12 tahun tapi tengok la sekarang macam mana perkembangan badminton kita*

Detik gemilang 1992. Kita juara! Waktu ni OBH kecik lagi. Sumber: Utusan Online
Share this article on :

0 komen anda:

Post a Comment

Mulai 23/05/2012

 
© Copyright 2010-2011 Orang Bukan Hantu All Rights Reserved.
Template Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.